Ziemia nie należy do człowieka, człowiek należy do Ziemi. Cokolwiek przydarzy się Ziemi, przydarzy się człowiekowi. Człowiek nie utkał pajęczyny życia – jest on niteczką w tej pajęczynie. Jeżeli niszczy pajęczynę, niszczy samego siebie”
W Szkole Podstawowej nr 105 w Świdnicy odbył się Projekt Edukacyjny „Woda – naturalny skarb”.
W ramach działań edukacyjnych odbyło się wiele działań dydaktycznych we wszystkich klasach.
Dzieci z klas edukacji wczesnoszkolnej uczestniczyły w:
- Projekcie Literackim
- Konkursie Recytatorskim
- Konkursie Plastycznym
- Konkursie Ekologiczno – Przyrodniczy
Nagrodzeni w Konkursie Recytatorskim :
Gołembiewska Antonina z klasy I b
Kasińska Zuzia z klasy 0
Martula Michał z klasy I a
Wyróżnienia w Konkursie Recytatorskim:
Kokoszka Alicja z klasy I b
Gorlowski Paweł z klasy I c
Nagrody w Konkursie Plastycznym:
Julia Chmyzińska – klasa 0
Maja Girej – klasy Ia
Julia Wrona – klasy Ib
Jula Górniak – klasy Ic
Damian Oberman – klasa IIa
Daniel Chojecki – klasa IIb
Lilia Pełka – klasa IIc
Roksana Kowalska – klasa IIIa
Hania Mały – klasa IIIb
Igor Gołaciński – IIIc
Nagrodzeni w Konkursie Ekologiczno – Przyrodniczym:
Emilia Ćwirko z klasy IIIc
Oskar Warachim z klasy IIIc
Maksymilian Korpas z klasy IVa
Wyróżnieni w Konkursie Ekologiczno – Przyrodniczym:
Hania Mały z klasy IVb
Michał Lach z klasy IVc
Jakub Szumilas z klasy IIIa
Adam Bajorek z klasy IIIa
W trakcie realizacji projektu dzieci poszukiwały odpowiedzi na interesujące je zagadnienia związane z wodą:
- obieg wody w przyrodzie,
- woda w organizmie człowieka
- sposoby oczyszczania wody,
- eksperymenty z wodą.
Woda to skarb, niezbędny do istnienia życia na ziemi. Bez niej żaden organizm na naszej planecie nie mógłby przetrwać. Oceany, rzeki, jeziora oraz inne zbiorniki wodne są domem dla niezliczonej liczby gatunków roślin i zwierząt.
Woda wspomaga życie na wiele sposobów. Zanieczyszczenia wody mają bardzo negatywny wpływ na źródła wody pitnej, rzeki, jeziora oraz oceany na całym świecie. W konsekwencji cierpią ludzie oraz wszystkie inne organizmy zamieszkujące naszą planetę.
Wszystkie te problemy dzięki zainteresowaniom dzieci zostały podjęte i zgłębione na miarę możliwości dzieci. Mali badacze byli tematem bardzo zainteresowani i zaangażowani. Dzieci bardzo chętnie brały udział w zajęciach odbywających się w trakcie projektu. Dzięki swojemu zainteresowaniu poznały właściwości wody w czasie zabaw badawczych, doświadczeń. Dowiedziały się jak mogą wodę, chronić oszczędzać, używać właściwie – uczyły się odpowiedzialności za środowisko przyrodniczo – społeczne, w którym żyją.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za wspaniałą zabawę – organizatorzy
Lilianna Brańka – Konicka
Małgorzata Kiszecka – Decowska