Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w Szkole Podstawowej nr 105 w Świdnicy rok szkolny 2020/2023
Podstaw a prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 roku w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. 2019 poz. 325)
ZAŁOŻENIA OGÓLNE
Celem doradztwa zawodowego realizowanego w szkole jest przygotowanie uczniów do refleksyjnego wyboru dalszej ścieżki kształcenia oraz zawodu.
Doradztwo zawodowe realizowane w Szkole Podstawowej nr 105 w Świdnicy ukierunkowane jest na:
– rozwijanie kompetencji karierowych ucznia,
– wspieranie kompetencji doradczych nauczycieli,
– wspieranie kompetencji doradczych rodziców,
– wykorzystywanie lokalnych zasobów dla wspierania procesów decyzyjnych ucznia w zakresie wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
Cele ukierunkowane na ucznia:
– rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów i ograniczeń,
– rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych,
– rozwijanie wiedzy o rynku pracy,
– rozwijanie wiedzy Zawodoznawczej,
– kształtowanie umiejętności krytycznej analizy procesów zachodzących na rynku pracy,
– rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji, zasobów i sojuszników sprzyjających planowaniu i realizacji celów edukacyjnych i zawodowych,
– kształtowanie umiejętności planowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych, także w kontekście edukacji całożyciowej,
– przygotowanie do pełnienia różnych ról na rynku pracy – pracownika, pracodawcy, współpracownika,
– rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i zarządzaniem zadaniami w czasie,
– rozwijanie umiejętności uczenia się,
– kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej,
– redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.
Cele ukierunkowane na nauczycieli:
– budowanie zaangażowania w zakresie realizowania procesów wspierania decyzji edukacyjnych i zawodowych ucznia,
– aktualizacja wiedzy na temat systemu edukacji i systemu kształcenia w zawodach,
– rozwijanie kompetencji doradczych nauczycieli,
– wskazanie źródeł informacji na temat ofert edukacyjnych i doradczych na terenie miasta i powiatu.
Cele ukierunkowane na rodziców:
– aktualizacja wiedzy na temat systemu edukacji i systemu kształcenia w zawodach,
– aktualizacja wiedzy na temat ofert świdnickich/ dolnośląskich szkół ponadpodstawowych,
– aktualizacja wiedzy na temat procedur rekrutacyjnych do szkół ponadpodstawowych,
– udzielanie pomocy w procesie rozpoznawania predyspozycji zawodowych ucznia,
– rozwijanie kompetencji doradczych rodzica, wskazanie obszarów wsparcia doradczego,
– wzmacnianie proaktywnej postawy rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych przez ich dziecko,
– wskazanie rodzicom aktualnych, rzetelnych i merytorycznie źródeł informacji.
Formy pracy:
– obowiązkowe zajęcia z doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII,
– lekcje z wychowawcą,
– doradztwo indywidualne (realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogiczne lub/i projektu edukacyjnego),
– warsztaty doradcze realizowane we współpracy z sojusznikami,
– spotkania z ekspertami,
– wycieczki Zawodoznawcze,
– spotkania z rodzicami,
– rada szkoleniowa (wsparcie doradcze dla nauczycieli),
– formy wizualne – strona internetowa szkoły, gazetki.
Oddział przedszkolny „0”
Cele ogólne:
Rozwijanie wiedzy o zawodach i ich znaczeniu w najbliższym otoczeniu dziecka.
Redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.
Kształtowanie postawy szacunku dla pracy własnej i innych.
Pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień.
Rozwijanie kompetencji miękkich związanych z pracą w zespole i organizacją własnej aktywności.
Realizacja powyżej wskazanych treści jest wkomponowana w realizowany na tym etapie edukacyjnym program wychowania
przedszkolnego Wiesława Żaba – Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździo, wydawnictwo MAC Edukacja
Ponadto w ramach doradztwa zawodowego:
– zrealizowane zostaną, według uznania i potrzeb nauczyciela, zajęcia na podstawie publikacji: M. Bujakowski, I. Chmiel, J. Hytkowska-Fąfara, K. Łabędzka-Stanecka, K. Sarad-Deć, D. Sowiar, Przykładowy program preorientacji zawodowej dla przedszkola z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017. (https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/),
o Urządzamy kąciki zainteresowań
o Pokaz naszych zainteresowań
o Zielono Mi!
o Wiem, kto pracuje w przedszkolu
o Jak jest w szkole?
o Gdy będę większy, to…
o Mój pokój mój – mój świat
– według uznania i potrzeb nauczyciela w ramach doradztwa zawodowego zrealizowane będą wycieczki do miejsc pracy oraz spotkania z
przedstawicielami zawodów. Wydarzenia te będą spójne z celami i treściami realizowanymi w odniesieniu do podstawy programowej.
Preferowane są spotkania z przedstawicielami zawodów, którzy nie są rodzicem dziecka z danego oddziału.
W roku szkolnym 2020/2021 realizacja zajęć związanych z wizytami Zawodo znawczymi oraz z zapraszaniem przedstawicieli zawodów do szkoły będzie uzależniona od sytuacji epidemicznej.
Literatura
Mapa Karier https://mapakarier.org/inspirations/przedszkole
Bujakowski M., Chmiel I., Hytkowska-Fąfara J., Łabędzka-Stanecka K., Sarad-Deć K., Sowiar D., Przykładowy program preorientacji zawodowej dla przedszkola z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017
Forma B., Przepióra A., Poznajemy zawody. Części 1,2,3, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2016
Grzeszkiewicz B. (red.), Preorientacja zawodowa dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego,
Szczecin 2004.
Maćkowiak A., Kim zostanę, gdy dorosnę? Piosenki o zawodach, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016
Maćkowiak A., Zgadnij kto to, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011
Strzemińska-Więckowiak D., Kim zostanę? Wierszyki o zawodach, SBM, Warszawa 2014.
Filmy
http://www.abc.tvp.pl/19256593/kulisy-czyli-blekitek-poznajemy-zawody
Klasy I-III
Cele ogólne:
Rozwijanie wiedzy o zawodach i ich znaczeniu w najbliższym otoczeniu dziecka.
Redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.
Kształtowanie postawy szacunku dla pracy własnej i innych.
Pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień.
Rozwijanie kompetencji miękkich związanych z pracą w zespole i organizacją własnej aktywności.
Zajęcia w zakresie doradztwa zawodowego w klasach I-III wkomponowane są w proces realizacji podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej. Zajęcia realizowane są na podstawie programów:
Klasa I : Elementarz odkrywców. Klasa 1, numer dopuszczenia 790/1/2017, Krystyna Bielenica, Maria Bura, Małgorzata Kwil, Bogusława Lankiewicz
Klasy II: „Program edukacji wczesnoszkolnej”dla klas 1–3 szkoły podstawowej prof. dr hab. Jadwiga Hanisz 815/2017
Klasy III : program nauczania „Nowi Tropiciele”, klasa 3. etap edukacyjny: I, rok dopuszczenia: 2019, numer w wykazie: 815/5/2019 WSiP
Ponadto w ramach doradztwa zawodowego:
– zrealizowane zostaną , według uznania i potrzeb nauczyciela, zajęcia na podstawie publikacji: B. Czapla, B. Matyszewska , E. Ptasznik, M.
Skoryna, Przykładowy program orientacji zawodowej dla klas I-III szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE,
Warszawa 2017. (https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz)
o Brawo ja! – prezentacja własnych talentów
o Zawód moich rodziców
o Halo! Usterka! Szukam pomocy
o Reporterskim okiem – wywiad z pracownikami szkoły
o Dzisiejszy Jaś – kim będzie jako Jan?
o Po co się uczę?
o Jak zmieścić dzień w słoju?
– zrealizowane zostaną wycieczki zawodoznawcze oraz spotkania z przedstawicielami zawodów. Wydarzenia te mają być spójne z celami i
treściami realizowanymi w odniesieniu do podstawy programowej. Preferowane są spotkania z przedstawicielami zawodów, którzy nie
są rodzicem dziecka z danego oddziału.
W roku szkolnym 2020/2021 realizacja zajęć związanych z wizytami zawodoznawczymi oraz z zapraszaniem przedstawicieli zawodów do
szkoły będzie uzależniona od sytuacji epidemicznej.
Literatura
Mapa Karier https://mapakarier.org/inspirations/klasa-i-iii
Bartosz B., Poradnik metodyczny dla nauczycieli, pedagogów i doradców zawodowych; http://static.scholaris.pl/mainfile/105/017/rozpoznawanie_predyspozycji_66991.pdf
Czapla B., Matyszewska B., Ptasznik E., Skoryna M., Przykładowy program orientacji zawodowej dla klas I-III szkoły podstawowej z
proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017
Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu, KOWEZiU, Warszawa 2014;
http://euroguidance.pl/ksiazki/
Forma B., Przepióra A., Poznajemy zawody. Części 1,2,3, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2016
Maćkowiak A., Kim zostanę, gdy dorosnę? Piosenki o zawodach, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016
Maćkowiak A., Zgadnij kto to, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011
Strzemińska-Więckowiak D., Kim zostanę? Wierszyki o zawodach, SBM, Warszawa 2014.
Klasy IV-VI
Cele ogólne:
Rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów i ograniczeń, predyspozycji i uzdolnień.
Rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych.
Rozwijanie wiedzy o rynku pracy.
Rozwijanie wiedzy zawodoznawczej.
Rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i zarządzaniem zadaniami w czasie.
Rozwijanie kompetencji transferowalnych.
Rozwijanie umiejętności uczenia się.
Kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej.
Redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.
Na tym etapie edukacyjnym zadania w zakresie doradztwa zawodowego realizowane będą poprzez:
- zajęcia w ramach lekcji z wychowawcą na podstawie publikacji: J. Brzezińska-Lauk, E. Kruk-Krymula, K. Nikorowska, Przykładowy program orientacji zawodowej dla klas IV-VI – szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017. Wychowawcy wybierają temat/tematy zgodnie i spójnie z programem wychowawczym realizowanym w danej klasie. (https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-iwsdz/)
Zdrowy styl życia jako przygotowanie do pełnienia ról zawodowych.
Wybieram ten zawód, bo…
Jak oszczędzić pierwszy milion?
Kiedy zaczynamy się uczyć i kiedy kończymy?
Jak się uczyć szybciej i efektywniej – mój indywidualny styl uczenia się.
Umiejętności – od przeszłości do przyszłości.
Przedmioty, które lubię – jako drogowskazy zawodowe.
W roku szkolnym 2020/2021 realizacja zajęć związanych z wizytami zawodoznawczymi oraz z zapraszaniem przedstawicieli zawodów do szkoły będzie uzależniona od sytuacji epidemicznej.
Literatura
Mapa Karier https://mapakarier.org/inspirations/klasa-iv-vi
Bartosz B., Poradnik metodyczny dla nauczycieli, pedagogów i doradców zawodowych; http://static.scholaris.pl/mainfile/105/017/rozpoznawanie_predyspozycji_66991.pdf
Brzezińska-Lauk J., Kruk-Krymula E., Nikorowska K., Przykładowy program orientacji zawodowej dla klas IV-VI – szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017 https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/
Wybieram zawód – pakiet edukacyjny dla klas 4-6 szkoły podstawowej http://www.scholaris.pl/zasob/103923
Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu, KOWEZiU, Warszawa 2014;
http://euroguidance.pl/ksiazki/
Greiner I., Kania I., Kudanowska E., Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów, KOWEZiU, Warszawa 2006
Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, KOWEZiU, Warszawa 2004
Klasy VII-VII
Cele ogólne:
Rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów, ograniczeń, predyspozycji, zainteresowań zawodowych i uzdolnień.
Rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych.
Rozwijanie wiedzy o rynku pracy.
Rozwijanie wiedzy zawodoznawczej i wiedzy o rynku usług edukacyjnych.
Kształtowanie umiejętności krytycznej analizy procesów zachodzących na rynku pracy.
Rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji, zasobów i sojuszników sprzyjających planowaniu i realizacji celów edukacyjnych i
zawodowych.
Kształtowanie umiejętności planowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych, także w kontekście edukacji całożyciowej.
Rozwijanie kompetencji związanych z procederami rekrutacyjnymi w obszarze edukacji i rynku pracy.
Przygotowanie do roli możliwych ról na rynku pracy – pracownika, pracodawcy, współpracownika.
Rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i
zarządzaniem zadaniami w czasie, autoprezentacją.
Rozwijanie kompetencji transferowalnych.
Rozwijanie umiejętności uczenia się.
Kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej.
Redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.
FORMY REALIZACJI TREŚCI
- Zajęcia z doradcą zawodowym
Tematyka zajęć w klasie 7:
- Formuła optymalnego wyboru zawodu.
- Moje zasoby i ograniczenia, czyli szczęściu warto sprzyjać.
- W czym jestem mistrzem?
- Bogaty świat zawodów.
- Zawód, który do mnie pasuje.
- 10 zawodów . Jak wykorzystać zasoby Mapy Karier?
- Dobry plan drogą do sukcesu.
- Dobra praca, kiepska praca – co warto brać pod uwagę wybierając zawód?
- Co warto brać pod uwagę wybierając kolejne etapy kształcenia?
- Jak analizować oferty szkół ponadpodstawowych?
Tematyka zajęć w klasie 8:
- System edukacji w Polsce.
- Etapy projektowania kariery zawodowej – jak przygotować się do rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.
- Pułapki na drodze podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych.
- Jak zostać fachowcem , czyli o roli kwalifikacjach i kompetencjach w profilu zawodowym.
- Gdzie warto szukać pomocy w podejmowaniu decyzji o wyborze szkoły i zawodu.
- Uczymy się nie tylko w szkole – o roli edukacji nieformalnej i pozaformalnej w projektach karierowych.
- Co może wzmocnić moje szanse na rynku pracy? Ocena własnych mocnych i słabych stron.
- Jak Cię widzą, tak…Cię zatrudnią – o pułapkach autoprezentacji.
- Praca po znajomości? A dlaczego nie? O roli networkingu w projektach karierowych.
- Mam szansę na sukces! O umiejętnościach sprzyjających realizacji planów i aspiracji (plan rozwoju osobistego).
- Lekcja wychowawcza (klasy VIII) „Procedura rekrutacyjna do szkół ponadpodstawowych”
III. Spotkania z doradcą zawodowym Centrum Informacji Zawodowej, Mobilnego Centrum Kariery, Urzędu Pracy w Świdnicy
- Udział w programie UM w Świdnicy „Zalogowani”- warsztaty zawodoznawcze, ekonomiczne, wycieczki do zakładów pracy
- Udział w Targach Edukacyjnych, wyjście do CKZ-tu
- Indywidualne doradztwo zawodowo-edukacyjne
W roku szkolnym 2020/2021 realizacja zajęć związanych z wizytami zawodoznawczymi oraz z zapraszaniem przedstawicieli zawodów do szkoły będzie uzależniona od sytuacji epidemicznej.
Literatura dla ucznia
Cottrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2007
Covey S., 7 nawyków skutecznego nastolatka, Rebis, Poznań 2011
Górczyński M., Obidniak D., Pfeiffer A., Suliga M., Informator o zawodach szkolnictwa zawodowego, KOWEZiU, Warszawa 2017
Zawadka M., Chcę być kimś. Cz. 1,2,3, Wydawnictwo Mind&dream 2016
Literatura dla wychowawcy, nauczyciela, doradcy
Mapa Karier https://mapakarier.org/inspirations/klasa-vii-viii
Bartosz B., Poradnik metodyczny dla nauczycieli, pedagogów i doradców zawodowych; http://static.scholaris.pl/mainfile/105/017/rozpoznawanie_predyspozycji_66991.pdf
Chirkowska-Smolak T., Hauziński A., Łaciak M., Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Naukowe
Scholar, Warszawa 2011
Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu, KOWEZiU, Warszawa 2014;
http://euroguidance.pl/ksiazki/
Dziurkowska A. i in., Przykładowy program doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami,
ORE, Warszawa 2017 (https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz)
Gardner H., Inteligencje wielorakie, MT Biznes, Warszawa 2009
Gladwell M., Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2008
Greiner I., Kania I., Kudanowska E., Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery
zawodowej uczniów, KOWEZiU, Warszawa 2006
Górczyński M., Obidniak D., Pfeiffer A., Suliga M., Informator o zawodach szkolnictwa zawodowego, KOWEZiU, Warszawa 2017
Gut R., Piegowska M., Wójcik B., Zarządzanie sobą. Ksiażka o działaniu, myśleniu i odczuwaniu, Difin, Warszawa 2008
Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, KOWEZiU, Warszawa 2012
Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, KOWEZiU, Warszawa 2004
Santorski J., Konel M., Le Guern B., Prymusom dziękujemy. Nowe spojrzenie na życie i karierę, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza,
Warszawa 2007
EFEKTY :
Kształtowanie aktywności zawodowej młodzieży (uczniowie znają świat pracy, samodzielnie planują ścieżkę własnej kariery zawodowej, sprawnie poruszają się po rynku pracy)
Pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci
Dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców ( klienci wiedzą gdzie szukać informacji na temat)
Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe
Mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia, porzucania szkoły a potem pracy, jako konsekwencji niewłaściwych wyborów.
Utworzenie na terenie szkoły bazy informacji edukacyjnej i zawodowej oraz zapewnienie jej systematycznej aktualizacji.
Działania | Termin realizacji | Liczba godzin | Uwagi |
1. Promocja działań szkolnego doradcy zawodowego.
Spotkanie informacyjne z dyrekcją, rada pedagogiczną, rodzicami i uczniami. Stworzenie miejsca informacji zawodowej na terenie szkoły i stała jego aktualizacja (gazetki tematyczne). |
wrzesień
cały rok |
4 | |
2. Opracowanie Karty Indywidualnej Porady Ucznia oraz ankiety wstępnej dla uczniów oraz rodziców „Zapotrzebowanie na usługi szkolnego dorady zawodowego”. Przygotowanie i wydruk dokumentów. | wrzesień | 4 | |
3. Diagnoza oczekiwań uczniów oraz ich rodziców. Analiza ankiet, opracowanie wniosków. | wrzesień- październik | 4 | |
4.Wyposażenie gabinetu szkolnego doradcy zawodowego w niezbędne materiały i pomoce (programy edukacyjne, literatura, przybory papiernicze, komputer, drukarka). | cały rok | ||
5. Utworzenie w szkolnej bibliotece Kącika Informacji Zawodowej. Gromadzenie materiałów dotyczących informacji zawodowej (prasa, informatory). | cały rok | ||
6. Przygotowanie zajęć warsztatowych dla poszczególnych grup-poziomów klas wg wcześniej ustalonych modułów. | październik | 4 | |
7. Przygotowanie programu Ogólnopolskiego Tygodnia Karier. Zaproszenie gości z UP, KP, PPP. Przygotowanie prelekcji dla rodziców, warsztatów dla dzieci, konkursu międzyszkolnego. | październik | 4 | |
8. Ogólnopolski Tydzień Karier w naszej szkole. | październik | 10 | |
9. Przeprowadzenie zajęć warsztatowych w klasach VII i VIII mających na celu rozpoznanie uzdolnień, temperamentu, zdolności i cech osobowych ucznia. Określenie preferencji zawodowych. | cały rok | kl. VII- 10 kolejnych tygodni w I semestrze | |
10. Udzielanie indywidualnych porad uczniom, rodzicom i wspieranie wychowawców w orientacji zawodowej uczniów. | cały rok | 2 godz. tygodniowo | |
11. Przygotowanie spotkania uczniów z absolwentami lub lokalnymi biznesmenami, którzy osiągnęli sukces. | listopad | 2 | |
12. Spotkania uczniów kl. VIII z absolwentami lub lokalnymi biznesmenami- ludźmi sukcesu. | listopad, marzec | 6 | |
13. Przygotowanie zajęć warsztatowych dla uczniów kl. VII i VIII arkusza ewaluacji. | grudzień | 2 | |
14. Przygotowanie spotkania uczniów kl. VIII z pracownikiem UP- rynek pracy w Świdnicy i okolicy. | grudzień | 2 | |
15.Organizacja i spotkania uczniów kl. VIII z pracownikiem UP. | styczeń | 6 | |
16.Spotkania warsztatowe z uczniami klas VII. Klasyfikacja zawodów, czas i miejsce racy- specyfika, źródła informacji o zawodach. | luty, maj | 40
|
|
17.Spotkania warsztatowe z uczniami klas VIII. Zdolności, umiejętności i zainteresowania a osiągnięcia szkolne i stan zdrowia. Testy Zawodo znawcze. | cały rok | 60
|
|
18. Spotkania z pracownikiem Klubu Pracy- Zawody przyszłości. | luty | 6 | |
19. Przygotowanie spotkania informacyjnego dla rodziców uczniów klas VIII- „Przed wyborem szkoły ponadgimnazjalnej. Moje czy ich wybory? Wpływ rodziców na decyzje dzieci. | marzec/ kwiecień | 2 | |
20. Spotkanie z lekarzem medycyny pracy- Stan zdrowia a wybór zawodu. Czy mają coś wspólnego? | marzec | 4 | |
21. Spotkanie z rodzicami. Świadomy wybór – dobry wybór. | kwiecień | 2 | |
22. Wyjście na Targi Zawodo znawcze. | kwiecień | 4 | |
23. Udział w miejskim projekcie „Zostańcie z nami” | cały rok | 30-50 | |
24.Wyjścia grupowe na dni otwarte do szkół ponadpodstawowych. Współpraca ze szkołami ponadpodstawowymi. | marzec- maj | 30
|
|
25. Opieka nad uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce (np. dysleksja, dyskalkulia). | cały rok | ||
26. Opieka indywidualna nad uczniami o specjalistycznych potrzebach edukacyjnych. | cały rok | ||
27.Wzbogacenie warsztatu pracy szkolnego doradcy zawodowego i gromadzenie materiałów metodyczno- dydaktycznych. | cały rok | ||
28. Stała współpraca z wychowawcami w zależności od potrzeb i pomoc w prowadzeniu zajęć wychowawczych, także GDDW. | cały rok | ||
29.Stała współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym. | cały rok | ||
30.Współpraca z dyrektorem szkoły w zakresie promocji szkoły w środowisku. | cały rok |