12 września 2019 r. wśród rodziców uczniów klas 8 przeprowadzono ankietę zawodoznawczą mającą na celu zbadanie oczekiwań rodziców wobec działań szkolnego doradcy zawodowego. Zadano 9 pytań dotyczących roli i zadań doradcy oraz form pracy z uczniami kończącymi naukę w szkole podstawowej. Wśród 56 rodziców/ opiekunów rozdano 30 ankiet, wróciło do analizy 25, co stanowi 44% wszystkich rodziców klas ósmych.
Na podstawie badań wynika, że:
- 92% badanych uważa, że doradca zawodowy jest potrzebny w szkole.
- 92% badanych pozytywnie ocenia pracę doradcy zawodowego, twierdząc, że działalność doradcy spotkała się z zainteresowaniem ze strony dziecka.
- Rodzice wskazali obszary, które uważają za kluczowe w rozwoju swoich dzieci. Są to: społeczne/ interpersonalne/ współpracy w grupie 68%; rozwijanie własnego potencjału/ predyspozycji zawodowych 60%; twórczego myślenia/ efektywnych rozwiązań 56%: najmniejszą ilość punktów zdobyły kluczowe w doradztwie wyszukiwanie i selekcja informacji 28% oraz kształtowanie cech osobowości 28%.
- Wśród działań doradcy zawodowego najważniejsze jest informowanie o ścieżkach dalszego kształcenia aż 60%, następnie kształtowanie umiejętności poszukiwania i uzyskiwania pracy 52%. Ostatnie miejsca zajmują kluczowe rozpoznawanie predyspozycji zawodowych tylko 36% oraz pomoc w określeniu zainteresowań/ umiejętności również 36%%.
- Przychylność zyskały formy pracy realizowane w naszej szkole, czyli warsztaty 92%, rozmowy doradcze 44%.
- Preferowane formy kontaktu to spotkania klasowe 56%, wyjścia 52%, rozmowa indywidualna 44%.
- 44% badanych rodziców wie jaki zawód jego dziecko chce wykonywać w przyszłości, 56% – nie wie.
- 60% badanych rodziców popiera plany zawodowe swojego dziecka, 44% nie udzieliło odpowiedzi. Nie było odpowiedzi – nie popieram planów zawodowych swojego dziecka.
WNIOSKI:
- Wyszukiwanie i selekcja informacji to kluczowe umiejętności na współczesnym rynku pracy. Umiejętności te należy rozwijać nie tylko na zajęciach zawodoznawczych.
- Doradca zawodowy przede wszystkim powinien rozpoznawać predyspozycje zawodowe uczniów, pomóc określić zainteresowania i uzdolnienia nastolatka. Wielu z nich nie wie, co lubi, w czym jest dobry.
- Rodzic powinien wspierać swoje dziecko w wyborach i planach zawodowych. To pierwszy i najbardziej wiarygodny doradca.