SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 105 W ŚWIDNICY

299

 

 

SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 105 W ŚWIDNICY

 

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
  • Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
  • Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, poz. 1606).
  • Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej nr 105.
  • Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na dany rok szkolny.
  • Statut Szkoły Podstawowej nr 105 w Świdnicy.

 

Wstęp

Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej nr 105 w Świdnicy opiera się na systemie wartości przyjętych przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego są spójne ze Statutem Szkoły i Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, przepisami prawa.

Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej. Wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

 

  1. Misja szkoły

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

 

  1. Wizja szkoły

 Jesteśmy szkołą nowoczesną, bezpieczną i przyjazną. Pracujemy jako zespół, szanując i wspierając się nawzajem. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem na odpowiedzialność za własne decyzje. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania z jego dorobku naukowego i kulturowego.

Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Kształcimy swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa kulturowego i historycznego.

Każdy uczeń w naszej szkole osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska. Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę i piękno. Najwyższym dobrem jest dla nas uczeń.

 

III. Sylwetka absolwenta

 Dążeniem Szkoły Podstawowej Nr 105 w Świdnicy jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:

  • kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
  • zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
  • szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny,
  • zna historię, kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
  • jest tolerancyjny, zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
  • korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
  • jest ambitny, kreatywny, samodzielny,
  • posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
  • szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
  • integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole.

 

  1. Cele ogólne

Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu i kontynuacji działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  • fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
  • psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
  • społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
  • aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

 

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

  • współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
  • kształtowanie systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
  • wychowanie do wartości i kształtowanie postaw patriotycznych uczniów,
  • współpraca z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
  • wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
  • kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
  • doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
  • wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
  • kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
  • przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
  • kształtowanie i wspieranie samodzielności, kreatywności oraz innowacyjności uczniów,
  • wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych,
  • zintegrowanie dzieci cudzoziemskich z uczniami szkoły.

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

 

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

  • poszerzanie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
  • poszerzanie wiedzy uczniów i nauczycieli na temat bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów Internetu,
  • rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
  • kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
  • kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
  • doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i zaburzeń zdrowia psychicznego oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
  • Umożliwienie uczniom cudzoziemskim nauki języka polskiego w celu pokonania bariery językowej i wyrównywania szans edukacyjnych.

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych. Adresatami są uczniowie, ich rodzice lub opiekunowie, a także nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły.

 

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

  • dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych i chorób cywilizacyjnych,
  • udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  • przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
  • informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.

 

Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

 

Działalność obejmująca wsparcie psychologiczno-pedagogiczne:

  • objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną wszystkich uczniów, w szczególności uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną uczniów cudzoziemskich,
  • objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną w zakresie rozpoznawania i wspierania uczniów wykazujących symptomy depresji, kierowanie do specjalistów,
  • objęcie uczniów opieką psychologiczno-pedagogiczną zgodnie ze standardami ochrony małoletnich.

 

Działalność profilaktyczna obejmuje:

  • wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  • wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na zachowania ryzykowne oraz jakąkolwiek formą przemocy,
  • wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
  • wspieranie uczniów zagrożonych cyberprzemocą,
  • wspieranie uczniów zagrożonych depresją.

 

Działania te obejmują w szczególności:

  • przygotowanie i przeprowadzenie diagnozy w zakresie zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz substancji psychoaktywnych,
  • realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii, Rządowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
  • realizowanie działań profilaktyczno-informacyjnych wobec uczniów, rodziców i pracowników szkoły dotyczących ochrony małoletnich,
  • przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
  • kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych, aspołecznych i przemocowych,
  • doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych, aspołecznych oraz przemocowych,
  • włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 71b ust. 1b ustawy o systemie oświaty, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.

W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:

  • wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
  • przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie, drużynie),
  • wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
  • rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
  • budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
  • przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
  • przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
  • troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców,
  • zintegrowanie uczniów różnej narodowości.

Zadania profilaktyczne programu to:

  • zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
  • zapoznanie z procedurami ochrony małoletnich, zasadami zapobiegania krzywdzenia uczniów przez rówieśników, osoby dorosłe,
  • znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
  • promowanie zdrowego stylu życia,
  • kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
  • rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
  • eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
  • niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
  • uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem,
  • propagowanie ogólnie przyjętych zasad norm zachowania się i ubierania w różnych miejscach i sytuacjach:

– w szkole obowiązuje schludny, czysty wygląd i strój, nieakceptowane są wyzywające stylizacje i „krzykliwe” kolory farbowanych włosów, paznokci,

– podczas uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy: biała koszula, ciemne spodnie/spódnica, nieakceptowalne są krótkie spodenki,

– podczas zajęć wychowania fizycznego: jednolity strój sportowy – biała koszulka, ciemne spodenki, obuwie sportowe, związane włosy, zdjęta biżuteria, odpowiednio przycięte paznokcie (ze względów bezpieczeństwa).

 

  1. Struktura oddziaływań wychowawczych:
  2. Dyrektor szkoły:
  • stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły, bezpieczeństwo uczniów,
  • inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
  • stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
  • współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
  • czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
  • nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
  • nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

 

  1. Rada pedagogiczna:
  • uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
  • opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców ,
  • opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością oraz zapobiegania krzywdzenia uczniów,
  • stosuje odpowiednie formy komunikacji z dziećmi i młodzieżą oraz ochrony danych osobowych i wizerunku ucznia (zgodnie ze standardami ochrony małoletnich),
  • stosuje odpowiednie zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia,
  • uczestniczy w realizacji i ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

 

  1. Nauczyciele:
  • współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
  • reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
  • reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów, krzywdzenia dzieci,
  • przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją, przestępczością, cyberprzemocą,
  • udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
  • kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
  • rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
  • wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,

 

  1. Wychowawcy klas:
  • diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
  • rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
  • na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
  • przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
  • zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
  • zapoznają uczniów i ich rodziców ze standardami ochrony małoletnich,
  • są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
  • oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
  • współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
  • wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
  • rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
  • dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
  • podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych, dbają o ich bezpieczeństwo w życiu codziennym i sieci,
  • współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
  • podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.

 

  1. Zespół wychowawców:
  • opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
  • analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
  • ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
  • przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
  • inne, wynikające ze specyfiki potrzeb danej szkoły.

 

  1. Pedagog szkolny/pedagog specjalny/psycholog:
  • diagnozuje środowisko wychowawcze,
  • zapewnia wszystkim uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną w odpowiednich formach; stosuje odpowiednie zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia,
  • zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
  • współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
  • otacza opieką i wsparciem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i uczniów – obcokrajowców oraz ich rodziców,
  • współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
  • wspiera nauczycieli i wychowawców w pracy dydaktyczno-wychowawczej,
  • prowadzi pedagogizację rodziców.

 

  1. Rodzice:
  • współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
  • uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
  • uczestniczą w spotkaniach organizowanych przez szkołę,
  • zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
  • współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
  • rada rodziców zatwierdza w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.

 

  1. Samorząd uczniowski:
  • jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
  • współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
  • wyraża opinię nt. działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły,
  • prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
  • reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
  • propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
  • dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
  • może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
  1. Szczegółowe cele wychowawcze:

OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO

  1. Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
  2. Umożliwienie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych.
  3. Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie.
  4. Poprawa frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.
  5. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.

 

OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO

  1. Integracja zespołów klasowych z uwzględnieniem uczniów – obcokrajowców. Przeprowadzenie zajęć integracyjnych w klasach I i IV.
  2. Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm w życiu codziennym i w sieci. Stosowanie się do zasad savoir-vivre, propagujących ogólnie przyjęte normy zachowania się i ubierania w różnych miejscach, dress codu.
  3. Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu.

OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO

  1. Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
  2. Ukazywanie zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia a zdrowiem. Sposoby aktywnego spędzania wolnego czasu. Rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej.

OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO

  1. Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
  2. Wskazywanie przez uczniów swoich mocnych i słabych stron.
  3. Ukazywanie konstruktywnych sposobów rozwijania swoich predyspozycji.
  4. Komunikowanie przez uczniów swoich problemów i pokonywanie potencjalnych trudności.
  5. Kształtowanie empatii, wrażliwości na potrzeby innych uczniów oraz odpowiednich sposobów reakcji na krzywdzenie.

OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO

  1. Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.
  2. Właściwe relacje pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami. Właściwe sposoby komunikowania się.
  3. Uczniowie w swoich zachowaniach kierują się normami wynikającymi z przyjętych w szkole wartości.

VII. Harmonogram działań

SFERA Zadania Forma realizacji Osoby odpowiedzialne Termin
INTELEKTUALNA Rozpoznanie

i i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.

Przeprowadzanie

w klasach diagnoz

i  obserwacji  podczas bieżącej pracy.

nauczyciele,

wychowawcy

wrzesień, październik
Rozwijanie zainteresowań

i zdolności uczniów.

Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych,

kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, wyjścia do muzeum, teatru, na wystawy, udział w życiu kulturalnym miasta,

przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły.

 

Przeprowadzanie przez nauczycieli  zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy.

nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciele, trenerzy,

wychowawcy

 

 

 

Zgodnie

z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby oraz kalendarzem szkolnych uroczystości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgodnie z terminami zawartymi

w planach wychowawczych

i  rozkładami materiału.

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień.

 

Zajęcia z preorientacji,  orientacji oraz doradztwa zawodowego. wychowawcy, doradca zawodowy, pedagodzy szkolni cały rok szkolny
Kształcenie postawy twórczej. Zajęcia artystyczne, szkolne i pozaszkolne, konkursy twórczości artystycznej. wychowawcy,

nauczyciele przedmiotów artystycznych.

 

cały rok szkolny
Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów.

 

Dyskusje, lekcje

z użyciem aktywizujących form pracy.

 

 

wychowawcy, nauczyciele cały rok szkolny
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji  i wyników egzaminów zewnętrznych.

 

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. Wychowawcy, trenerzy, pedagodzy i psycholodzy szkolni cały rok szkolny
Podnoszenie efektów kształcenia uczniów cudzoziemskich Dodatkowe lekcje języka polskiego dla obcokrajowców. Nauczyciele prowadzący zajęcia. Cały rok szkolny
Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy.

 

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem. wychowawcy,

trenerzy,

pedagodzy i psycholodzy szkolni

cały rok szkolny
MORALNA Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej. Działania propagujące kulturę słowa,

działalność charytatywna, wolontariat szkolny.

Sposoby odpowiedniej komunikacji, zapobieganie cyberprzemocy, właściwe reagowanie na wszelkie formy przemocy.

Działania interwencyjne oparte na mediacji.

Wolontariat.

 

wychowawcy, nauczyciele,

pedagodzy i psycholog szkolny

cały rok szkolny
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych. Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, lekcje wychowawcze, udział w konkursach historycznych, religijnych, uroczystościach miejskich, akcjach społecznych.

Wycieczki  z uwzględnieniem miejsc ważnych historycznie.

Wskazywanie pozytywnych wzorców.

 

 

 

 

nauczyciele,

nauczyciele języka polskiego, historii, WOS-u,

wychowawcy, trenerzy

 

 

 

cały rok,

zgodnie z kalendarzem uroczystości, planami wychowawczymi klas

Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu.

 

Wycieczki,  lekcje przedmiotowe i zajęcia wychowawcze. wychowawcy, nauczyciele języka polskiego, historii, WOS-u plany wychowawcze klas, karty wycieczek
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii.

 

Lekcje wychowawcze, języka polskiego, historii, religii, etyki, WOS- u, wycieczki. nauczyciele, wychowawcy cały rok szkolny
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję.

 

Lekcje wychowawcze, bieżące rozmowy pedagogów, psychologów  szkolnych, gazetki, plakaty klasowe

 

 

nauczyciele, wychowawcy klas pedagodzy, psycholodzy szkolni

 

cały rok szkolny
 

Promowanie zdrowego stylu życia.

 

Dzień Sportu, zajęcia  sportowe, wychowawcze o zdrowym stylu życia, właściwym odżywianiu się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka. nauczyciele, pielęgniarka szkolna, nauczyciele przyrody, biologii i wychowania fizycznego , trenerzy,

wychowawcy klas

cały rok szkolny
SPOŁECZNA Kształtowanie społecznego wymiaru osoby ludzkiej w aspekcie bycia uczniem szkoły. Omówienie  statutu szkoły i regulaminów szkolnych, procedur.

Lekcje wychowawcze .

Uczestniczenie w życiu szkoły. Zasady savoir-vivru – zachowanie i wygląd w odpowiednich miejscach i sytuacjach.

wychowawcy, Samorząd Uczniowski wrzesień, cały rok szkolny
Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.

 

Uczenie zasad samorządności i demokracji

 

 

 

 

 

Zajęcia z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania. Poszanowanie innych.

 

 

Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna samorządu uczniowskiego.

 

 

 

wychowawcy, nauczyciele,

pedagodzy i psycholodzy szkolni

 

 

 

 

 

 

 

opiekun Samorządu

Uczniowskiego

 

 

 

 

 

 

 

cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I semestr

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego Udział w akcjach ekologicznych (sprzątanie świata i inne).

Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt.

Wycieczki krajoznawcze.

nauczyciele, wychowawcy cały rok szkolny
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. Współpraca z Urzędem Pracy oraz innymi instytucjami w celu uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy. Warsztaty dla klas starszych prowadzone przez doradcę zawodowego, (nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy), wycieczki.

 

doradca zawodowy, wychowawca, pedagog szkolny zgodnie z harmonogramem zajęć opracowanym przez doradcę zawodowego ,

na bieżąco

 

Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów. Współpraca z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego.  

Analiza frekwencji uczniów.

Systematyczne informowanie rodziców

o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami.

Współpraca z instytucjami pomocowymi (ZPPP, MOPS, policja).

 

wychowawcy,

pedagog szkolny,

wicedyrektor

Sporządzanie miesięcznych zestawień obecności w pierwszym dniu miesiąca następującego po okresie kontroli.

Zgodnie z harmonogramem zebrań i dni otwartych.

EMOCJONALNA Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości. Lekcje wychowawcze. wychowawcy, trenerzy,  pedagodzy, psycholog szkolny  

cały rok szkolny

Nabywanie umiejętności komunikacyjnych. Lekcje wychowawcze, zajęcia integracyjne, wycieczki, spotkania ze specjalistami. nauczyciele i specjaliści. cały rok szkolny
Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły. Zajęcia integracyjne, słuchowiska,

wycieczki, mecze, turnieje.

Lekcje wychowawcze z wykorzystaniem filmu

o agresji i jej unikaniu Rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych.

 

 

wychowawcy,

trenerzy,

pedagog szkolny,

nauczyciele biblioteki

 

 

na bieżąco

 

 

 

 

 

VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

  • obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
  • analizę dokumentacji,
  • przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
  • rozmowy z rodzicami,
  • wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
  • wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli, analizy przypadków.

Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym.

 

Ewaluację Programu Wychowawczo – Profilaktycznego wykonały:

  1. Antos Jolanta
  2. Biesiadzińska Magdalena
  3. Monika Godula
  4. Kowalik Marzena