SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 105 W ŚWIDNICY
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
- Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, poz. 1606).
- Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej nr 105.
- Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na dany rok szkolny.
- Statut Szkoły Podstawowej nr 105 w Świdnicy.
Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej nr 105 w Świdnicy opiera się na systemie wartości przyjętych przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego są spójne ze Statutem Szkoły i Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, przepisami prawa.
Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej. Wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
- Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Wizja szkoły
Jesteśmy szkołą nowoczesną, bezpieczną i przyjazną. Pracujemy jako zespół, szanując i wspierając się nawzajem. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem na odpowiedzialność za własne decyzje. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania z jego dorobku naukowego i kulturowego.
Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Kształcimy swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa kulturowego i historycznego.
Każdy uczeń w naszej szkole osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska. Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę i piękno. Najwyższym dobrem jest dla nas uczeń.
III. Sylwetka absolwenta
Dążeniem Szkoły Podstawowej Nr 105 w Świdnicy jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
- kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
- zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
- szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny,
- zna historię, kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
- jest tolerancyjny, zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
- korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
- jest ambitny, kreatywny, samodzielny,
- posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
- szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
- integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole.
- Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu i kontynuacji działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
- psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
- wychowanie do wartości i kształtowanie postaw patriotycznych uczniów,
- współpraca z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
- kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
- przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
- kształtowanie i wspieranie samodzielności, kreatywności oraz innowacyjności uczniów,
- wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych,
- zintegrowanie dzieci cudzoziemskich z uczniami szkoły.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzanie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
- poszerzanie wiedzy uczniów i nauczycieli na temat bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów Internetu,
- rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i zaburzeń zdrowia psychicznego oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
- Umożliwienie uczniom cudzoziemskim nauki języka polskiego w celu pokonania bariery językowej i wyrównywania szans edukacyjnych.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych. Adresatami są uczniowie, ich rodzice lub opiekunowie, a także nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych i chorób cywilizacyjnych,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
- informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność obejmująca wsparcie psychologiczno-pedagogiczne:
- objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną wszystkich uczniów, w szczególności uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną uczniów cudzoziemskich,
- objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną w zakresie rozpoznawania i wspierania uczniów wykazujących symptomy depresji, kierowanie do specjalistów,
- objęcie uczniów opieką psychologiczno-pedagogiczną zgodnie ze standardami ochrony małoletnich.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na zachowania ryzykowne oraz jakąkolwiek formą przemocy,
- wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
- wspieranie uczniów zagrożonych cyberprzemocą,
- wspieranie uczniów zagrożonych depresją.
Działania te obejmują w szczególności:
- przygotowanie i przeprowadzenie diagnozy w zakresie zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz substancji psychoaktywnych,
- realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii, Rządowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
- realizowanie działań profilaktyczno-informacyjnych wobec uczniów, rodziców i pracowników szkoły dotyczących ochrony małoletnich,
- przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
- kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych, aspołecznych i przemocowych,
- doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych, aspołecznych oraz przemocowych,
- włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 71b ust. 1b ustawy o systemie oświaty, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
- wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
- przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie, drużynie),
- wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
- rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
- budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
- przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
- przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
- troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców,
- zintegrowanie uczniów różnej narodowości.
Zadania profilaktyczne programu to:
- zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
- zapoznanie z procedurami ochrony małoletnich, zasadami zapobiegania krzywdzenia uczniów przez rówieśników, osoby dorosłe,
- znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
- eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
- niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
- uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem,
- propagowanie ogólnie przyjętych zasad norm zachowania się i ubierania w różnych miejscach i sytuacjach:
– w szkole obowiązuje schludny, czysty wygląd i strój, nieakceptowane są wyzywające stylizacje i „krzykliwe” kolory farbowanych włosów, paznokci,
– podczas uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy: biała koszula, ciemne spodnie/spódnica, nieakceptowalne są krótkie spodenki,
– podczas zajęć wychowania fizycznego: jednolity strój sportowy – biała koszulka, ciemne spodenki, obuwie sportowe, związane włosy, zdjęta biżuteria, odpowiednio przycięte paznokcie (ze względów bezpieczeństwa).
- Struktura oddziaływań wychowawczych:
- Dyrektor szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły, bezpieczeństwo uczniów,
- inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
- stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
- współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Rada pedagogiczna:
- uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
- opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców ,
- opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością oraz zapobiegania krzywdzenia uczniów,
- stosuje odpowiednie formy komunikacji z dziećmi i młodzieżą oraz ochrony danych osobowych i wizerunku ucznia (zgodnie ze standardami ochrony małoletnich),
- stosuje odpowiednie zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia,
- uczestniczy w realizacji i ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Nauczyciele:
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
- reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów, krzywdzenia dzieci,
- przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją, przestępczością, cyberprzemocą,
- udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
- wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
- Wychowawcy klas:
- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
- rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
- na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
- przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
- zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
- zapoznają uczniów i ich rodziców ze standardami ochrony małoletnich,
- są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
- oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
- współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
- wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
- rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych, dbają o ich bezpieczeństwo w życiu codziennym i sieci,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.
- Zespół wychowawców:
- opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
- analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
- ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
- przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
- inne, wynikające ze specyfiki potrzeb danej szkoły.
- Pedagog szkolny/pedagog specjalny/psycholog:
- diagnozuje środowisko wychowawcze,
- zapewnia wszystkim uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną w odpowiednich formach; stosuje odpowiednie zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia,
- zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
- współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
- otacza opieką i wsparciem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i uczniów – obcokrajowców oraz ich rodziców,
- współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- wspiera nauczycieli i wychowawców w pracy dydaktyczno-wychowawczej,
- prowadzi pedagogizację rodziców.
- Rodzice:
- współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w spotkaniach organizowanych przez szkołę,
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- rada rodziców zatwierdza w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
- Samorząd uczniowski:
- jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
- współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
- wyraża opinię nt. działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
- Szczegółowe cele wychowawcze:
OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
- Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
- Umożliwienie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych.
- Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie.
- Poprawa frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO
- Integracja zespołów klasowych z uwzględnieniem uczniów – obcokrajowców. Przeprowadzenie zajęć integracyjnych w klasach I i IV.
- Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm w życiu codziennym i w sieci. Stosowanie się do zasad savoir-vivre, propagujących ogólnie przyjęte normy zachowania się i ubierania w różnych miejscach, dress codu.
- Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu.
OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO
- Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
- Ukazywanie zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia a zdrowiem. Sposoby aktywnego spędzania wolnego czasu. Rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej.
OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO
- Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
- Wskazywanie przez uczniów swoich mocnych i słabych stron.
- Ukazywanie konstruktywnych sposobów rozwijania swoich predyspozycji.
- Komunikowanie przez uczniów swoich problemów i pokonywanie potencjalnych trudności.
- Kształtowanie empatii, wrażliwości na potrzeby innych uczniów oraz odpowiednich sposobów reakcji na krzywdzenie.
OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO
- Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.
- Właściwe relacje pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami. Właściwe sposoby komunikowania się.
- Uczniowie w swoich zachowaniach kierują się normami wynikającymi z przyjętych w szkole wartości.
VII. Harmonogram działań
SFERA | Zadania | Forma realizacji | Osoby odpowiedzialne | Termin |
INTELEKTUALNA | Rozpoznanie
i i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów. |
Przeprowadzanie
w klasach diagnoz i obserwacji podczas bieżącej pracy. |
nauczyciele,
wychowawcy |
wrzesień, październik |
Rozwijanie zainteresowań
i zdolności uczniów. |
Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych,
kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, wyjścia do muzeum, teatru, na wystawy, udział w życiu kulturalnym miasta, przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły.
Przeprowadzanie przez nauczycieli zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy. |
nauczyciele
nauczyciele, trenerzy, wychowawcy
|
Zgodnie
z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby oraz kalendarzem szkolnych uroczystości.
Zgodnie z terminami zawartymi w planach wychowawczych i rozkładami materiału. |
|
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień.
|
Zajęcia z preorientacji, orientacji oraz doradztwa zawodowego. | wychowawcy, doradca zawodowy, pedagodzy szkolni | cały rok szkolny | |
Kształcenie postawy twórczej. | Zajęcia artystyczne, szkolne i pozaszkolne, konkursy twórczości artystycznej. | wychowawcy,
nauczyciele przedmiotów artystycznych.
|
cały rok szkolny | |
Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów.
|
Dyskusje, lekcje
z użyciem aktywizujących form pracy.
|
wychowawcy, nauczyciele | cały rok szkolny | |
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych.
|
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. | Wychowawcy, trenerzy, pedagodzy i psycholodzy szkolni | cały rok szkolny | |
Podnoszenie efektów kształcenia uczniów cudzoziemskich | Dodatkowe lekcje języka polskiego dla obcokrajowców. | Nauczyciele prowadzący zajęcia. | Cały rok szkolny | |
Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy.
|
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem. | wychowawcy,
trenerzy, pedagodzy i psycholodzy szkolni |
cały rok szkolny | |
MORALNA | Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej. | Działania propagujące kulturę słowa,
działalność charytatywna, wolontariat szkolny. Sposoby odpowiedniej komunikacji, zapobieganie cyberprzemocy, właściwe reagowanie na wszelkie formy przemocy. Działania interwencyjne oparte na mediacji. Wolontariat.
|
wychowawcy, nauczyciele,
pedagodzy i psycholog szkolny |
cały rok szkolny |
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych. | Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, lekcje wychowawcze, udział w konkursach historycznych, religijnych, uroczystościach miejskich, akcjach społecznych.
Wycieczki z uwzględnieniem miejsc ważnych historycznie. Wskazywanie pozytywnych wzorców.
|
nauczyciele, nauczyciele języka polskiego, historii, WOS-u, wychowawcy, trenerzy |
cały rok, zgodnie z kalendarzem uroczystości, planami wychowawczymi klas |
|
Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu.
|
Wycieczki, lekcje przedmiotowe i zajęcia wychowawcze. | wychowawcy, nauczyciele języka polskiego, historii, WOS-u | plany wychowawcze klas, karty wycieczek | |
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii.
|
Lekcje wychowawcze, języka polskiego, historii, religii, etyki, WOS- u, wycieczki. | nauczyciele, wychowawcy | cały rok szkolny | |
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję.
|
Lekcje wychowawcze, bieżące rozmowy pedagogów, psychologów szkolnych, gazetki, plakaty klasowe
|
nauczyciele, wychowawcy klas pedagodzy, psycholodzy szkolni
|
cały rok szkolny | |
Promowanie zdrowego stylu życia.
|
Dzień Sportu, zajęcia sportowe, wychowawcze o zdrowym stylu życia, właściwym odżywianiu się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka. | nauczyciele, pielęgniarka szkolna, nauczyciele przyrody, biologii i wychowania fizycznego , trenerzy,
wychowawcy klas |
cały rok szkolny | |
SPOŁECZNA | Kształtowanie społecznego wymiaru osoby ludzkiej w aspekcie bycia uczniem szkoły. | Omówienie statutu szkoły i regulaminów szkolnych, procedur.
Lekcje wychowawcze . Uczestniczenie w życiu szkoły. Zasady savoir-vivru – zachowanie i wygląd w odpowiednich miejscach i sytuacjach. |
wychowawcy, Samorząd Uczniowski | wrzesień, cały rok szkolny |
Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.
Uczenie zasad samorządności i demokracji
|
Zajęcia z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania. Poszanowanie innych.
Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna samorządu uczniowskiego.
|
wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni
opiekun Samorządu Uczniowskiego
|
cały rok szkolny
I semestr
|
|
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego | Udział w akcjach ekologicznych (sprzątanie świata i inne).
Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt. Wycieczki krajoznawcze. |
nauczyciele, wychowawcy | cały rok szkolny | |
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. Współpraca z Urzędem Pracy oraz innymi instytucjami w celu uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy. | Warsztaty dla klas starszych prowadzone przez doradcę zawodowego, (nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy), wycieczki.
|
doradca zawodowy, wychowawca, pedagog szkolny | zgodnie z harmonogramem zajęć opracowanym przez doradcę zawodowego ,
na bieżąco
|
|
Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów. Współpraca z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego. |
Analiza frekwencji uczniów. Systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami. Współpraca z instytucjami pomocowymi (ZPPP, MOPS, policja).
|
wychowawcy,
pedagog szkolny, wicedyrektor |
Sporządzanie miesięcznych zestawień obecności w pierwszym dniu miesiąca następującego po okresie kontroli.
Zgodnie z harmonogramem zebrań i dni otwartych. |
|
EMOCJONALNA | Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości. | Lekcje wychowawcze. | wychowawcy, trenerzy, pedagodzy, psycholog szkolny |
cały rok szkolny |
Nabywanie umiejętności komunikacyjnych. | Lekcje wychowawcze, zajęcia integracyjne, wycieczki, spotkania ze specjalistami. | nauczyciele i specjaliści. | cały rok szkolny | |
Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły. | Zajęcia integracyjne, słuchowiska,
wycieczki, mecze, turnieje. Lekcje wychowawcze z wykorzystaniem filmu o agresji i jej unikaniu Rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
|
wychowawcy, trenerzy, pedagog szkolny, nauczyciele biblioteki
|
na bieżąco
|
VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli, analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym.
Ewaluację Programu Wychowawczo – Profilaktycznego wykonały:
- Antos Jolanta
- Biesiadzińska Magdalena
- Monika Godula
- Kowalik Marzena