SYSTEM OCENIANIA W KLASACH IV – VIII, 3G
Obowiązkowe podręczniki:
Klasy 4-8: „Matematyka z plusem” – wydawnictwo GWO
Klasy gimnazjalne: „Liczy się matematyka” WSiP
Uczeń powinien na lekcje matematyki przynosić: podręcznik, ćwiczenia, zbiór zadań, zeszyt, przybory do pisania, przybory geometryczne.
Ocenie podlegają:
- prace klasowe,
- praca na lekcji,
- sprawdziany,
- kartkówki,
- praca w grupie,
- testy,
- zadania domowe,
- odpowiedź ustna.
Uczeń w ciągu semestru może być nieprzygotowany 2 razy. Powinien to zgłosić na początku lekcji.
Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, gdy ma trzeci brak oraz za każde następne nieprzygotowanie.
W przypadku braku zadania domowego nauczyciel wyznacza uczniowi datę uzupełnienia tego braku.
Prace klasowe udostępniane są rodzicom podczas klasowych zebrań z rodzicami, uczniom – podczas omawiania zadań oraz wyników pracy klasowej.
Kartkówki obejmują wiadomości i umiejętności z ostatnich trzech tematów.
Nieobecność podczas pisemnej formy sprawdzania wiedzy oraz brak wytworu pracy ucznia odnotowujemy w dzienniku małą literą “n”. Uczeń ma obowiązek zaliczyć daną pracę w ciągu dwóch tygodni od momentu powrotu do szkoły. Brak zaliczenia w wyznaczonym terminie skutkuje zamianą literki “n” na ocenę niedostateczną.
Poprawione oceny zapisujemy w dzienniku w rubryce sąsiedniej.
System oceniania uczniów:
- Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, testy: są oceniane zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, według następującej skali:
- ocena bardzo dobra + zadanie dodatkowe – ocena celująca
- 90% – 100% punktów – ocena bardzo dobra
- 75% – 89% punktów – ocena dobra
- 50% – 74% punktów – ocena dostateczna
- 34% – 49% punktów – ocena dopuszczająca
- 0 % – 33% punktów – ocena niedostateczna
Dopuszcza się wystawianie ocen z „+” i „-”.
- Odpowiedzi ustne są oceniane według następujących kryteriów:
- cel – poprawne rozwiązanie zadania (problemu) z pełnym komentarzem, poprawnym matematycznie, z użyciem języka przedmiotu
- bdb – zadanie rozwiązane poprawnie bez komentarza lub z komentarzem niepełnym
- db – zadanie rozwiązane prawie całkowicie, brak odpowiedzi, założeń, błąd rachunkowy
- dst – zadanie poprawnie i samodzielnie rozpoczęte
- dop – fragment rozwiązania po werbalnej pomocy nauczyciela
- ndst – brak rozpoczęcia rozwiązania mimo wskazówek nauczyciela
- Praca na lekcji oraz praca w grupach są oceniane według następującej skali:
- cel – zaangażowany w pracę klasy (grupy), udziela precyzyjnych odpowiedzi, wiadomości wykraczają poza program
- bdb – zaangażowany w pracę klasy (grupy), udziela precyzyjnych odpowiedzi
- db – zaangażowany w pracę klasy (grupy), chociaż czasami odpowiada błędnie
- dst – zaangażowany w pracę klasy (grupy), często odpowiada błędnie
- dop – słabo zaangażowany w pracę klasy (grupy), tylko za namową kolegów lub nauczyciela
- ndst – całkowity brak zaangażowania mimo zachęty ze strony kolegów i nauczyciela
- Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną tylko raz:
- z pracy klasowej w ciągu 2 tygodni od dnia otrzymania oceny
- za odpowiedź ustną podczas kolejnej lekcji poprzez samodzielne zgłoszenie się
- w przypadku braku zadania domowego uczeń jest zobowiązany je uzupełnić w wyznaczonym terminie
- Wagi ocen
- sprawdzian, praca klasowa, test -waga 3
- kartkówka, odpowiedz ustna – waga 2
- aktywność – waga 1
- aktywność semestralna – waga 4 – 5
- zadanie domowe – waga 1
- udział w konkursach i zawodach – waga 1- 3
- znaczące osiągnięcia w zawodach i konkursach pozaszkolnych – waga 4
- praca w grupach – waga 1
- prace długoterminowe – waga 3
System oceniania z matematyki opracowali:
Magdalena Biesiadzińska
Violetta Kolasa
Alina Zaremba
Piotr Działa