A co to jest? Lapbook to książka na kolanka. Uczniowie naszej szkoły poznali niezwykłą technikę wykorzystującą kreatywność najmłodszych.
Lekcję biblioteczną dla klas czwartych na zaproszenie nauczyciela języka polskiego p. Renaty Jończyk przygotowały i przeprowadziły nauczyciele-bibliotekarze p. Monika Godula i p. Wanda Śliwowska.
Celem zajęć było zaprezentowanie innowacyjnej metody opracowywania lektur oraz różnorodnych tematów edukacyjnych. W trakcie spotkania najpierw zaprezentowano zasoby Internetu na temat lapbooków. Jak się okazało, ta metoda nauczania w naszym kraju jeszcze nie jest znana. A szkoda!
Lapbook jest czymś w rodzaju teczki interaktywnej mieszczącej się na kolanach, stąd właśnie nazwa. Możemy w niej umieścić wiadomości na wybrany temat. Informacje te jednak nie są gromadzone niczym wycinki z gazet. Taka teczka to funkcjonalna, interaktywna przestrzeń, w której gromadzone są na rysunki, opowiadania, wykresy, słówka, terminy czy też zdjęcia. To wszystko umieszczone jest w kieszonkach, książeczkach o przeróżnych kształtach i na karteczkach.
Zalet robienia lapbooków jest mnóstwo:
- jest to wspaniały sposób na naukę;
- powstają z nich książki tematyczne, do których zawsze można sięgnąć by zrobić “powtórkę materiału”;
- dzięki swoim interaktywnym fragmentom są o wiele bardziej atrakcyjne dla dzieci;
- dziecko wykonuje samodzielnie większość pracy;
- uczeń rozwija przeróżne umiejętności (czytanie, pisanie, rysowanie, logiczne myślenie, koncentrację, kreatywność, pogłębia wiedzę z tematu);
- lapbooki są kolorowe, przyciągają uwagę i dzieci chętnie do nich wracają;
- można wykorzystywać gotowe materiały jak również opracowywać je samodzielnie pod kątem umiejętności, zainteresowań i potrzeb dziecka.
Można by tak jeszcze długo wymieniać. Wad tworzenia lapbooków jak do tej pory nie zauważono…
Prowadzące zaprezentowały zrobione własnoręcznie lapbooki: p.Monika Godula na temat „Pingwiny”, a pani Wanda Śliwowska na temat lektury szkolnej ”Opium w rosole” Małgorzaty Musierowicz oraz lapbooki wykonane w zeszłym roku przez dzieci z klasy trzeciej pod opieką p. Anny Krynickiej.
Potem odbyły się zajęcia twórcze – wykonywanie własnych szablonów z wykorzystaniem przygotowanych przez nauczycielki kształtów. Zadaniem domowym uczniów będzie wykonanie lapbooka na temat lektury „Akademia Pana Kleksa”.