Tych 15 zawodów jeszcze niedawno nie było. Dziś są na topie!

1268

Kilkanaście lat temu nie wiedzieliśmy, kim jest coolhunter, trendsetter czy traffic manager. W tej chwili wzrasta zapotrzebowanie na te zawody.

 Dzisiejszy rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż 10-20 lat temu. Obecnie mamy duże zapotrzebowanie na stanowiska, które jeszcze przed kilkoma laty w ogóle nie istniały.

10 lat temu nie mówiło się o agencjach pracy robotów. – Dziś to robot i algorytm mogą zastąpić podstawowe czynności wykonywane wcześniej przez pracownika, pozwalając mu skupić się na bardziej konstruktywnych działaniach – dodaje.

Oto 15 zawodów, których kilkanaście lat temu nie było:

Coolhunter

Coolhunterzy to łowcy trendów. Ich praca polega na badaniu nastrojów społecznych w odniesieniu do konkretnego produktu. Obserwują zachowania młodych ludzi na imprezach, koncertach itp. Bardzo często z ich usług korzystają producenci żywności, napojów, alkoholu i papierosów, aby uzyskać informacje na temat swoich produktów.

– Coolhunterzy specjalizują się w różnych dziedzinach. Niektórzy wspierają obszar architektury, inni są wsparciem dla sektora mody, jeszcze inni działają w branży motoryzacyjnej czy informatycznej. Są też i tacy, którzy chcą pozostać wolni i działać na własny rachunek. Niektórzy jednak wolą być częścią korporacji. Wszystko zależy od indywidualnych upodobań .

Programista aplikacji mobilnych

Według raportu “Digital in 2018”opracowanego przez firmę We Are Social, z urządzeń mobilnych korzysta ponad 5,13 miliarda ludzi. Powoduje to, że programiści aplikacji mobilnych są wysoce pożądanymi specjalistami na rynku pracy. Specjaliści w tym obszarze tworzą i ulepszają aplikacje opierające się na systemach operacyjnych takich jak iOS czy Android. Według danych portalu No Fluff Jobs, pracodawcy najczęściej wymagają znajomości technologii: Git, Android, Swift, Java, Rest oraz C++.

Menedżer ds. social media

Nie ma cię na Facebooku? A zatem nie istniejesz! – w te słowa uwierzyło 1 mld 523 mln użytkowników, którzy codziennie pojawiają się na „fejsie” (dane za drugi kwartał 2015 r.). Jednak nie tylko oni korzystają z mediów społecznościowych, przesiadują w nich również firmy. Wiele spółek ma konta na Facebooku, Twitterze, LinkedIn czy Goldenline. W dzisiejszych czasach to norma. Prężny rozwój polskiego rynku mediów online przekłada się bezpośrednio na rynek pracy w tym sektorze. Coraz więcej firm szuka więc specjalistów ds. social media.

Specjalista ds. chmury obliczeniowej

Migracja do chmury jest jednym z kluczowych elementów rozwoju i cyfrowej transformacji przedsiębiorstw. To także jeden z najgorętszych trendów w IT. Według prognoz Gartnera za kilka lat firmy niewykorzystujące rozwiązań chmurowych będą tak rzadkie jak te, które dziś nie wykorzystują w swojej działalności internetu. W globalnej skali prognozy Gartnera zakładają, że w 2019 roku rynek usług chmury publicznej wzrośnie o 17,3 proc., osiągając wartość 206,2 mld dol. Tym samym rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w tym obszarze.

Trendsetter

Trendsetter to osoba kreująca trendy i promujące konkretną markę. Nie ujawnia swoich prawdziwych intencji i interesów. Być uosobieniem marki to niezła fucha. Firma dba o wygląd trendsettera, wyposażając go w modne ciuchy czy gadżety. Trendsetter zaś „bywa w towarzystwie” i zachowuje się tak, by ludzie mu zazdrościli i go naśladowali.

Coach

Coach to osoba, która pomaga swojemu klientowi odkryć właściwą drogę do celu. Wspiera w efektywnej realizacji celów służących podnoszeniu jakości życia zawodowego i prywatnego, zarówno poprzez eliminowanie problemów, jak i stawianie wyzwań rozwojowych. Odpowiada za przebieg procesu, natomiast klient za cel. Relacja między nimi jest równorzędna i partnerska. Istotą coachingu jest relacja, kontakt z klientem.

Specjalista ds. employer branding

Budowanie wizerunku pracodawcy to jeden z najgorętszych trendów HR. Jak wynika z raportu HRM Institute „Employer branding w Polsce 2018”, coraz więcej spółek ma strategię employer brandigową – 53 proc. ankietowanych wskazało, że stworzyli strategię kształtowania wizerunku pracodawcy. To o 7 punktów procentowych więcej niż w 2017 r.
Na employer branding najwięcej firm (22 proc.) przeznacza maksymalnie 20 tys. zł. 12 proc. spółek wydaje na działania EB od 20 do 50 tys. zł. Powyżej 1 mln zł na ten cel wydaje zaledwie 3 proc. firm. Nic więc dziwnego, że zawód specjalisty ds. employer brandingu przeżywa rozkwit. Na employer branding najwięcej firm (22 proc.) przeznacza maksymalnie 20 tys. zł.

Vloger

Pod tym pojęciem kryje się najczęściej człowiek realizujący cykliczne audycje wideo. Publikuje je w internecie w mediach społecznościowych. Bardzo często opisuje różne aktywności, dzieli się w sieci swoimi doświadczeniami, wiedzą merytoryczną lub relacjonuje rożne wydarzenia. Często przeprowadza także wywiady.
Vlogerzy zarabiają na sponoringu. Często z racji ich popularności firmy i marketing rożnych branż – często powiązany z tematyką, którą porusza vloger – zwracają się do nich o płatną promocję.

Vlogerzy zyskali na popularności przez ostatnie 15 lat, od kiedy media społecznościowe się rozwijają. Kluczem do uniezależnienia się i profesjonalizacji tej profesji był rozwój popularności serwisu YouTube.

Operator drona

Kilka lat temu dronowa rewolucja zmieniła zwłaszcza branżę wideo. Drony to jednak o wiele więcej. Są powszechnie wykorzystywane w rolnictwie, w monitoringu obiektów użyteczności publicznej. Służby państwowe i sanitarne używają ich do monitorowania jakości powietrza. Logistyka też w niedalekiej przyszłości będzie bardzo aktywnie wprowadzać drony na nasze niebo. Latanie tymi urządzeniami po części będzie autonomiczne, ale po części loty będą koordynować i wykonywać operatorzy. Już teraz w Polsce – jak podaje Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) – osób uprawnionych do pilotowania dronów w tzw. lotach komercyjnych jest około 7000. Ich liczba rośnie z roku na rok. Zawód ten ma przyszłość.

Screendesigner

Z każdym rokiem profesje w informatyce się specjalizują. 10 lat temu raczej nie było profesjonalisty, estetyka, którym jest dzisiaj screendesigner. To osoba odpowiedzialna za projektowanie i realizowanie szaty graficznej programów komputerowych, gier, aplikacji edukacyjnych. Nie może to być tylko technik wykonujący i rozumiejący kod odpowiedzialny za te grafiki, ale i wykształcony specjalista. Musi wiedzieć, co się podoba i dlaczego, musi znać trendy w ciągle zmieniającym się świecie aplikacji mobilnych.

Traffic manager

Kolejną profesją, która towarzyszy nam od kiedy rozwija się dynamicznie komunikacja internetowa jest traffic manager. Odpowiada on za systemy agregujące ruch internetowy.
Stałe monitorują liczbę odwiedzin na stronie, przemieszczania się użytkowników, popularność poszczególnych treści i podstron. Analizują, co jest w trendach wyszukiwania, szukają słów kluczowych przyciągających uwagę.

Osoba zatrudniona na tym stanowisku przygotowuje szczegółowe raporty i statystyki na potrzeby administratorów strony, którzy na ich podstawie opracowują ewentualne jej modernizacje, zmieniają strategię pozycjonowania.
Często traffic manager wykonuje pracę zdalnie, bo jego obowiązki opierają się ściśle na monitorowaniu ruchu internetowego.

Analityk big data

W końcu nie może nie zabraknąć w naszym opisie osoby analizującej dane, często pochodzące także z pracy traffic managerów. To zawód z przyszłością, bo wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że ilość gromadzonych danych będzie rosła.
Harvard Business Review określił profesję analityka big data mianem najseksowniejszego zawodu XXI wieku. Liczba specjalizacji w tym zawodzie będzie się poszerzać. Trudno nawet zliczyć, ile różnych zbiorów danych będziemy analizować w nadchodzących dekadach.

Producent podcastów

Gdy rozwija się komunikacja internetowa, obok wideo i vlogerów pojawia się i rozwija bardzo duża sfera audio. Osoby mające wiedzę i dzielące się doświadczeniami od kilku lat aktywnie przygotowują podcasty. To wielominutowe nagrania rozmów, wykładów, wywiadów, często akże szkolenia. Ich popularność rozwija się, bo mogą być słuchane mobilnie przez aplikacje do słuchania muzyki, mogą być odtwarzane w czasie podróży.
To rozwiązanie stworzyło już praktycznie przemysł, w którym odnajdujemy profesjonalnie, studyjnej jakości podcasty na każdy temat. Producenci, to osoby, a nawet firmy, które oferują studio nagrań, oprawę efektową, muzyczną, przygotowanie do dystrybucji i edycję nagrań.

Moderator zawartości/treści

Strony i portale, sieci społecznościowe, każda przestrzeń, w której może powstać zawartość pisana przez użytkowników, wymaga dzisiaj moderacji. Osoby piszące w internecie, często mogą posunąć się za daleko i takie wpisy często muszą być edytowane lub usuwane. Odpowiada za to właśnie moderator. Pilnuje on, by wpisy były zgodne z zasadami i wytycznymi pracodawcy.

Coraz częściej analizuje on już wpisy monitorowane przez boty i podejmuje decyzje o konkretnych wpisach, gdy algorytmy sztucznej inteligencji mają wątpliwości. Duże zespoły takich specjalistów zatrudniają Facebook czy Google w swojej sekcji odpowiedzialnej za YouTube.

Specjalista ds. zrównoważonego rozwoju

Zrównoważony rozwój na stałe już zagościł w strategiach wielkiego biznesu. Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że to pojęcie to zagadnienie raczej piarowe, dotyczące ściśle społecznej odpowiedzialności biznesu. Dzisiejsza rzeczywistość mocno przeczy takim poglądom. Firmy tworzą specjalne działy czy biura, które przygotowują strategie zrównoważonego rozwoju.