LAPBOOK? W CZWARTYCH KLASACH?

598

A co to jest? Lapbook to książka na kolanka. Uczniowie naszej szkoły poznali niezwykłą technikę wykorzystującą kreatywność najmłodszych.

Lekcję biblioteczną dla klas czwartych na zaproszenie nauczyciela języka polskiego p. Renaty Jończyk przygotowały i przeprowadziły nauczyciele-bibliotekarze p. Monika Godula i p. Wanda Śliwowska.

Celem zajęć było zaprezentowanie innowacyjnej metody opracowywania lektur oraz różnorodnych tematów edukacyjnych. W trakcie spotkania najpierw zaprezentowano zasoby Internetu na temat lapbooków. Jak się okazało, ta metoda nauczania w naszym kraju jeszcze nie jest znana. A szkoda!

Lapbook jest czymś w rodzaju teczki interaktywnej mieszczącej się na kolanach, stąd właśnie nazwa. Możemy w niej umieścić wiadomości na wybrany temat. Informacje te jednak nie są gromadzone niczym wycinki z gazet. Taka teczka to funkcjonalna, interaktywna przestrzeń, w której gromadzone są na rysunki, opowiadania, wykresy, słówka, terminy czy też zdjęcia. To wszystko umieszczone jest w kieszonkach, książeczkach o przeróżnych kształtach i na karteczkach.

Zalet robienia lapbooków jest mnóstwo:

  • jest to wspaniały sposób na naukę;
  • powstają z nich książki tematyczne, do których zawsze można sięgnąć by zrobić „powtórkę materiału”;
  • dzięki swoim interaktywnym fragmentom są o wiele bardziej atrakcyjne dla dzieci;
  • dziecko wykonuje samodzielnie większość pracy;
  • uczeń rozwija przeróżne umiejętności (czytanie, pisanie, rysowanie, logiczne myślenie, koncentrację, kreatywność, pogłębia wiedzę z tematu);
  • lapbooki są kolorowe, przyciągają uwagę i dzieci chętnie do nich wracają;
  • można wykorzystywać gotowe materiały jak również opracowywać je samodzielnie pod kątem umiejętności, zainteresowań i potrzeb dziecka.

Można by tak jeszcze długo wymieniać. Wad tworzenia lapbooków jak do tej pory nie zauważono…

Prowadzące zaprezentowały zrobione własnoręcznie lapbooki: p.Monika Godula na temat „Pingwiny”, a pani Wanda Śliwowska na temat lektury szkolnej ”Opium w rosole” Małgorzaty Musierowicz oraz lapbooki wykonane w zeszłym roku przez dzieci z klasy trzeciej pod opieką p. Anny Krynickiej.

Potem odbyły się zajęcia twórcze – wykonywanie własnych szablonów z wykorzystaniem przygotowanych przez nauczycielki kształtów. Zadaniem domowym uczniów będzie wykonanie lapbooka na temat lektury „Akademia Pana Kleksa”.